For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Red verden, køb en robotplæneklipper!
I de kommende år står vi som samfund over for en stor klimaopgave, der til dels kan løses ved omstillingen til bæredygtige strømkilder, men også ved at forbedre softwaren i hverdagsprodukter såsom plæneklippere eller komfurer.
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Nordjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Jeg tror ikke på, at vi redder verden ved individuelt ansvar og daglig disciplin alene, med f.eks. affaldssortering; Jeg tror på, at vi redder verden ved at gøre det nemt at opføre sig ”bæredygtigt”, og besværligt at lade være.
Derfor skal vi have en dialog om, hvordan vi kan gøre mange ting nemmere og sjovere, end de er i dag, når de alligevel skal skiftes ud med strøm.
Det er nemmere at slå græs med en robot, end med en motorklipper.
Det er sjovere at køre i elbil - det kan også være nemmere end alternativerne.
Det er sikrere at lave mad på et induktionskomfur end med gaskomfur.
På mit besøg vil jeg også have en samtale med eleverne om, hvad software er og kan bruges til, ved at fortælle om, hvordan computere kan bruges til at styre ting. Der vil være konkrete eksempler på designprocessen bag udviklingen af software til robotter, varmepumper, og intelligente batterier, der kan balancere forbrug og produktion på elnettet. Eleverne lærer på mit besøg, hvordan forskellige samfundssegmenter forholder sig til klimaprodukter, men også hvordan vi kan designe bæredygtige løsninger, der er attraktive i sig selv, og ikke kun fordi de er bæredygtige.
Afhængigt af forudgående dialog og interesse, kan vi desuden komme ind på økonomien bag udviklingen af bæredygtige produkter.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Elevinvolveringen består til dels af åbne spørgsmål og svar. Eleverne bruger kroppen til at svare på spørgsmål, så de kommer op af stolene og bliver aktiveret.
Vi skal også lave design-øvelser. Vi tager fat i de vigtigste elementer i konceptudvikling. Her får eleverne indblik i, hvordan softwareingeniører bruger designprocesser til at løse problemer fra hverdagen – f.eks. hvordan man kan gøre det nemmere at lave mad ved at indbygge timere i kogeplader, så de slukker sig selv.
Derudover skal vi lave Walk n’ talk og Play n’ talk. Vi går sammen ned og ser på, hvordan min el-bil virker. Jeg kan efter aftale også medbringe fjernstyrede biler og et stort batteri, så eleverne kan prøve at lade bilerne op, når de løber tør for strøm.
Emner
Energikvalitet og konvertering
Automation
User Experience og software
Konceptudvikling
Bæredygtighed
Økonomi
Engineering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden