Profil2

Helle Østergren Bak

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Sikker medicin – hver gang

Hvordan kan vi stole på, at medicinen, vi tager, altid virker som den skal? Når vi tager en tablet for hovedpine eller får vigtig behandling, forventer vi, at den er både sikker og effektiv. Men hvad sker der, hvis noget går galt i produktionen? Hvordan sikrer vi, at små fejl ikke får store konsekvenser? Vi skal dykker ned i, hvordan vi sikrer kvaliteten af medicin, og hvordan teknologi og præcision arbejder sammen for at forhindre fejl.


Fag

Biologi

Fysik/kemi

Natur/Teknologi

Faglige emner

Celler, mikrobiologi & bioteknologi

Krop & sundhed

Mennesket

Produktion og maskiner

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

7. - 10. klasse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg:

Når du tager en tablet mod hovedpine – eller når nogen, du holder af, får vigtig medicin – forventer du, at den virker præcis som den skal, og ikke gør skade. Den tillid er helt afgørende for vores sundhed og tryghed. Men hvordan sikrer vi egentlig, at hver eneste dosis medicin har den rigtige kvalitet?

I produktionen af lægemidler arbejdes der med store fabrikker og avancerede maskiner, men mange af de mest kritiske trin afhænger stadig af mennesker, og vi mennesker kan jo begå fejl. Så hvad gør vi for at undgå, at en enkelt fejl i produktionen får alvorlige konsekvenser for en patient?

Under mit besøg dykker vi ned i, hvordan vi kvalitetssikrer medicin, og hvordan vi arbejder for at minimere menneskelige fejl. Vi ser på, hvordan teknologi, viden og klare procedurer spiller sammen for at sikre, at medicinen altid er sikker, og hvordan man arbejder professionelt med kvalitet og ansvar i en branche, hvor fejl ikke er en mulighed.

 

Aktiviteter:

Eleverne skal arbejde sammen to og to om at beskrive, hvordan man samler en lille LEGO-figur. Når deres instruktioner er færdige, giver de dem videre til en anden gruppe, som skal forsøge at samle figuren udelukkende ud fra beskrivelsen.

Efterfølgende taler vi om, hvor præcis beskrivelsen var, og hvad der gik galt, hvis figuren ikke blev samlet korrekt. Kan man f.eks. se, om en klods mangler inde i figuren, og hvad betyder det, hvis man ikke kan? Øvelsen lægger op til en snak om, hvorfor det er vigtigt at indbygge kvalitet i processen fra starten, og hvordan vi sikrer, at det, vi laver, bliver korrekt – også når det ikke kan tjekkes bagefter.

 

Emner:

  • Kvalitetssikring 
  • Arbejdsprocesser 
  • Fejl og konsekvenser
  • Sandsynlighedsregning
  • Etik og ansvar
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter