For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Olie, rørledninger og den grønne omstilling
Olie er ikke kun et råstof, som forsyner verden med energi, men også en ingrediens i rigtig mange af de ting, som vi omgiver os med i hverdagen. Jeg arbejder med design og konstruktion af olierør, som kan lede olie og gas op fra undergrunden. Så hvordan konstruerer man et rør, der kan modstå vind og vejr udefra, og kemiske gasser indefra?
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Klima & energi
Produktion og maskiner
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Ved dine elever, hvorfor en haveslange og en bruserslange er konstrueret forskelligt? Når man som ingeniør arbejder med rør, er det vigtigt at vælge det rigtige materiale og design til rørets formål. Dette oplever jeg i mit job, hvor jeg konstruerer og designer olierør, som kan lede olie op fra undergrunden.
I mit besøg skal vi tale om olierør. Jeg vil fortælle, at rør kan være lavet af komplekse lag af polymer, kompositmaterialer, og en kombination af disse. Rørene skal kunne modstå stærke kemiske og fysiske kræfter, som kan opløse rørene indefra og udsætte dem for et enormt tryk udefra. Faktisk bliver rørene på 2000 meters dybde udsat for et tryk, som er 200 gange større, end det man oplever, hvis man dykker ned på 2 meters dybde i svømmehallen. Derfor skal rørene testes grundigt, inden de sættes i brug, hvilket er med til at gøre min hverdag varieret: Som ingeniør er man nogle dage på kontoret, og andre dage i test-hallen eller ude hos kunden. Det vil jeg fortælle om, på mit besøg.
Vi skal også tale mere specifikt om olie, der både er en energikilde og en vigtig del af en lang række hverdagsprodukter. Kan olie indgå i en verden i en verden, hvor vi tager tilstrækkeligt hensyn til klimaet? Det skal vi diskutere.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker:
Eleverne skal diskutere med hinanden, om forskellige ting er lavet af olie, eller ej. Ved de fx at ting som Tour de France-rytteres åndbare sportstøj og nylonstrømper ofte er lavet af olie?
Derudover skal eleverne undersøge, hvordan en haveslange og en bruseslange egentlig er lavet. I vandslangen er der metaltråde indeni, mens der i bruseren er metal udenpå. Begge slanger skal indeholde vand. Men hvorfor er rørene så forskellige? Eleverne diskuterer med hinanden og kommer med bud, og jeg forklarer. Den overordnede pointe er, at formålet bestemmer, hvordan røret eller slangens skal bygges.
Emner
- Energi
- Bæredygtighed
- Materialer
- Fossile brændstoffer
- CO2 infrastruktur
Kernestof
- Energikilder
- Ressourcer
- Klimaproblematikker
- Designproces
- Konstruktion
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden