For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Er kunstig intelligens intelligent?
I en verden, hvor teknologien udvikler sig hurtigere end nogensinde, er kunstig intelligens et omdiskuteret emne. Kunstig intelligens optræder både som personlige assistenter som Siri og Alexa og hjælper alt fra bankmænd til læger med at tage komplekse beslutninger – men hvordan fungerer det egentlig?
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
IT og internet
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Nordjylland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Programmet ChatGPT blev lanceret i november 2022 og har siden taget verden med storm. ChaptGPT bygger på kunstig intelligens (AI), der efterhånden er på alles læber. Hvad er potentialet ved kunstig intelligens, og hvad er dets begrænsninger? Det zoomer vi ind på ved mit besøg.
På mit besøg vil eleverne få indsigt i, hvad kunstig intelligens er, hvordan kunstig intelligens lærer, og hvilke begrænsninger teknologien kan have. Her spiller matematikken en vigtig rolle: Kunstig intelligens anvender matematiske funktioner og sandsynlighedsregning til at genkende mønstre og træffe beslutninger med stor præcision.
Derudover vil jeg fortælle om min egen karriere: Hvad det vil sige at arbejde med software og AI og hvordan fandt jeg ud af, at det var det jeg skulle. Jeg diskuterer med eleverne, hvilke andre spændende og seje ting man kan bygge med software, og argumenterer for, at man som softwareingeniør udfører en vigtig opgave for samfundet.
Aktivitet
Eleverne skal forsøge at træne deres egen kunstige intelligens via programmet Teachable Machine.
Her kan eleverne træne programmet til at genkende billeder, lyde og poseringer, uden selv at skulle kode.
Baseret på de kunstige intelligenser som eleverne bygger, skal de arbejde innovativt med, hvad man kan bruge kunstig intelligens og software til. Eleverne forbereder deres egne mini pitches for et softwareprodukt eller app, som evt. kan baseres på deres egne kunstige intelligenser eller andre vildere ideer.
Derudover vil eleverne lære igennem en Kahootquiz om software: Ved eleverne, hvor mange ting i verden der benytter software, og ved de at software benyttes i ting som køleskabe, opvaskemaskiner og elektriske tandbørster?
Endeligt skal eleverne lave små opgaver der får dem til at reflektere over hvordan kunstig intelligens fungerer, hvad den kan, og hvordan den er forskellig fra mennesker.
Emner
- Kunstig intelligens/AI
- Programmering/Kodning
- Matematiske funktioner
- Statistik/Sandsynlighed
- Problemløsning
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden