Flemming Skjøth

Flemming Skjøth

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Statistikken åbner døren

Med udgangspunkt i de forskellige faglige problemer jeg har arbejdet med vil jeg sammen med eleverne diskutere hvad statistikkens rolle kunne være og give konkrete eksempler på hvordan matematikken og statistikken kom i anvendelse.


Fag

Matematik

Faglige emner

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

Geografi

Midtjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Hvorfor skal vi lære statistik og hvad er det godt for? I en verden hvor der strømmer ud med data så er statistikken vores redskab til at få viden ud af data og løse reelle problemer. Hele mit arbejdsliv har jeg mødt problemer hvor den statistiske analyse af data var nøglen til løsningen. I dag bruger jeg statistik til at redde liv ved at påvirke strategier for sygdomsbehandling, men det startede bestemt ikke sådan. Jeg vil tage eleverne med på en rejse til at forstå statistikkens rolle og give dem en forståelse for, at statistik er en superspændende del af matematikken.

Under mit besøg kan jeg også komme ind på min personlige historie. Historien om vejen fra et halvsløjt gymnasiegennemsnit til et studieforløb som slet ikke gik som planlagt. Med et år i England, og direkte til dansk landbrugsforskning, forskeruddannelse og teknologiudvikling til monitorering af kalve og køer. Og endelig registerforskning, der måske redder liv i morgen. Du kan aldrig vide hvilke muligheder der dukker op på din vej.

Med udgangspunkt i de forskellige faglige problemer jeg har arbejdet med vil jeg sammen med eleverne diskutere hvad statistikkens rolle kunne være og give konkrete eksempler på hvordan matematikken og statistikken kom i anvendelse.

Aktivitet

Anvendt statistik er rigtig meget epidemiologi, dvs forståelse og analyse af det konkrete problem. Eleverne bliver inddraget ved at blive stillet et ledende spørgsmål som for eksempel hvorvidt tyggetobak giver dårlig lungefunktion? Hvordan undersøger vi det? Hvilke data skal der til og hvordan gøres det i praksis. Med data i hånden (måske medbragt) så skal vi bruge statistikken til at analysere data. Hvordan formulerer vi hypotesen i en statistisk model og vi vil diskutere fortolkningen af modellens parametre.  Er der problemer i fortolkningen af resultatet (fx effekter af køn og alder)? Og hvad skal man gøre for at tage hensyn til det. Hvordan præsenterer vi resultatet og kan vi udtrykke hvor usikkert det er? I praksis kan dette således berøre emner som u-parret t-test, regressionsanalyse, konfounding og præsentation af data. Den præcise vinkling kan aftales forud for mødet med klassen.

Kernestof

  • Statistik
  • Modellering
  • Regression
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter