Finn Willadsen Billede

Finn Willadsen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Rumfart gennem tiden: Hvad har vi fundet ud af, og hvad kan vi bruge det til?

Gennem tiderne har vores nysgerrighed ført os til at udforske kloden omkring os, en trang der har eksisteret så længe som vores tilstedeværelse på Jorden. Vi begyndte med at krydse kontinenter, overvinde bjergkæder og dalstrøg, trænge ind i jungler og krydse ørkener. I de senere år er vores trang til udforskning blevet udvidet til at omfatte rummet.


Fag

Fysik

Fysik/kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Produktudvikling

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Mennesket

Rumrejsen

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering


Mit besøg

Gennem tiderne har vores nysgerrighed ført os til at udforske kloden omkring os, en trang der har eksisteret så længe som vores tilstedeværelse på Jorden. Vi begyndte med at krydse kontinenter, overvinde bjergkæder, trænge gennem jungler og krydse ørkener. I de senere år er vores trang til udforskning blevet udvidet til at omfatte rummet.

Men hvorfor interesserer vi os overhovedet for rummet? Hvad kan vi bruge den viden til? Har den relevans for vores liv her på Jorden?

På mit besøg tager vi et blik tilbage på de første opsendelser frem mod den nyeste mission med danske Andreas Mogensen i spidsen. Hvad er de vigtigste teknologiske fremskridt, der er sket inden for rumfart igennem tiden - og hvilke markante opdagelser er gjort?

Nutidens anvendelser af satellitter er mangfoldige og udgør en essentiel del af moderne samfunds infrastruktur. I en bane om Jorden cirkulerer satellitter i varierende baner i verdensrummet, hver bane tilpasset unikke formål. Under besøget skal vi sammen udforske, hvad disse primære banetyper er, deres karakteristika samt styrker og svagheder.

Vi kan også tale om, hvad det betyder, at flere og flere private aktører operer i rummet? Når antallet af satellitter stiger, øges mængden af skrot i rummet. Kan det påvirke sikkerheden?

Aktivitet

Jeg medbringer en række etiske dilemmaer, som eleverne skal forholde sig i grupper: Er der fx grænser for de private aktørers rolle i rummet? Og er det i orden at bruge milliarder af kroner hvert år på rumforskning, eller kunne pengene bruges på mere relevante problemstillinger på jorden?

I grundskolen kan vi også dykke ned i mere konkrete opgaver, der relaterer til livet på en rummission : Fx at konstruere/tegne den perfekte sovekabine til astronauter, der skal sove i vægtsløs tilstand eller udvikle træningsredskaber, der kan bruges af astronauter på mission.

Emner

  • Fysik/kemi
  • Natur/teknologi

Kernestof

  • Fysik
  • Mekanik
  • Rumfart
  • Teknologisk udvikling
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter