Esben Tandrup Schmidt

Esben Tandrup Schmidt

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvorfor er et godt indeklima vigtigt?

Hvordan er indeklimaet i dit klasseværelse? En bygnings indeklima kan have en stor indflydelse på vores velvære og indlæring, og er derfor vigtigt at tænke ind i enhver byggeproces. Derudover er det vigtigt at bygge bæredygtigt, bl.a. ved valg af bæredygtige byggematerialer. Vi taler om indeklimaet i netop jeres klasse, og om hvordan det måske kan forbedres.


Fag

Biologi

Teknikfag

Faglige emner

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

7. - 10. klasse

Geografi

Midtjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

FN’s 17 verdensmål er med til at danne rammen for, hvordan byggeindustrien skal udvikle sig, og hvad der forventes af fremtidige bygninger. Flere af disse verdensmål handler nemlig om bæredygtighed og klimaindsats. Måden vi bygger på, har stor betydning for verdens ressourceforbrug og er af stor betydning for, hvordan vi skaber et mere bæredygtigt samfund.

I mit besøg vil jeg have en samtale med eleverne om, hvordan jeg som ingeniør er med til at skabe de bygninger, vi skal arbejde og bo i. Her er det vigtigt at indtænke energiforbrug på et tidligt tidspunkt i byggeprocessen. Sammen med eleverne vil jeg dykke ned i, hvordan man kan skabe det bedst mulige indeklima ved lavest muligt energiforbrug. Som en del af dette taler vi om hvordan man arbejder med bæredygtige byggematerialer, og hvilke materialer man bør vælge til og fra.

Endelig skal vi tale om, hvad godt indeklima er. Her taler vi om luftfugtighed, lys, temperaturer og mere. Undersøgelser viser, at vores indlæringsproces forbedres ved et godt indeklima. Denne tese afprøver vi på eleverne i løbet af besøget.

Aktivitet

I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker.

Med udgangspunkt i det aktuelle indeklima i lokalet eleverne befinder sig i, vil vi diskutere hvad eleverne opfatter som godt indeklima, og hvilke faktorer der påvirker indeklimaet. Hvis det er muligt, vil jeg prøve at anskaffe data fra ventilationsanlægget på jeres egen skole og lade samtalen med eleverne tage udgangspunkt i lokale data.

Derudover skal eleverne på besøget løse opgaver som f.eks. ”renover en bygning” eller ”styr et ventilationsanlæg”. ”Renover en bygning” er en øvelse i at planlægge en bæredygtig renovering, hvor eleverne får forsøger sig med at vælge bæredygtige materialer og andet interiør. Vi diskuterer i klassen, hvad det vil sige at have gode energivaner.

”Styr et ventilationsanlæg” er primært en øvelse til HTX-elever og tekniske fag. Her skal vi tale om hvordan man styrer et ventilationsanlæg til at operere energieffektivt, og hvad konsekvenserne er af hhv. god og dårlig styring af ventilationsanlæg. Eleverne får en forståelse for sammenspillet mellem varmeinstallationer og ventilationsanlæg.

Emner

  • Teknologi og ressourcer
  • Bæredygtighed
  • Luftfugtighed
  • Indeklima
  • Indlæring

Kernestof

  • Jordklodens forandringer
  • Byggeindustrien
  • Teknologi og ressourcer
  • FN's 17 verdens mål
  • Klima & energi
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter