For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan opstår nordlys og hvordan kan vi bedst observere det?
Nordlys er en af naturens smukkeste fænomener, og det er noget, som mange mennesker rejser langt for at opleve. Men hvad er fysikken bag nordlys, og kan man forbedre sine chancer for at se det i Danmark?
Fag
Fysik
Geovidenskab
Matematik
Faglige emner
Rumrejsen
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Modellering
Undersøgelse
Mit besøg
Nordlyset har fascineret mennesker siden oldtiden, og der har været mange forskellige forståelser af det. Oldgrækerne, romerne og vikingerne forstod alle nordlyset som et åndeligt fænomen – guder, der kæmper, eller ånder, der danser på himlen. I dag ved man mere om nordlys og fysikken der ligger bag det.
På mit besøg fortæller jeg om, hvordan de flotte farver fra nordlyset dannes, og hvordan man kan øge sine chancer for selv at observere nordlys i Danmark. På baggrund af dette, vil vi diskutere jordens magnetfelt, sammensætningen af atmosfæren og molekylers emission af stråling.
Derefter vil vi se nærmere på ASIM, et at instrumenterne ombord på Den Internationale Rumstation, som Andreas Mogensen har været med til at bruge. ASIM kan bl.a. bruges til at fotografere kæmpelyn og måle forskellige andre fænomener i rummet, så vi kan forstå dem bedre. Vi skal tale om, hvordan man kan observere jorden fra rummet, og hvad man kan lære af det.
På besøget bliver eleverne klogere på kvantemekanik og ser eksempler på store magnetfelter og vekselvirkningen mellem jordens atmosfære og det indre rum.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kan eksempelvis være:
Forskellige quizzer:
- Vi kan quizze om hvad nordlys er, inden jeg fortæller eleverne det.
- Quiz på baggrund af det jeg fortæller på besøget: kvantemekanik, hvad er nordlys osv.
Samtale med sidemand:
- Hvorfor er det vigtigt for os at kunne observere jorden fra rummet?
- Diskussion og opsummering af pointer: fx “hvad er sammenhængen mellem nordlys og jordens magnetfelt”.
Anden aktivitet:
- Eleverne laver beregninger på nordlys-eksempler.
- Jeg viser foto og video af nordlys og af ASIM-instrumentet.
Emner
- Rummet
- Nordlys
- Vejrfænomener
- Lys som bølger
- Jordens magnetfelt
Kernestof
- Spektre
- Atomare systemers emission af stråling
- Atmosfærens sammensætning
- Fotoners energi
- Ladede partiklers bevægelse i homogene magnetfelter
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden