For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Bring virkeligheden ind i klassen - hvad er en ingeniør?
Ved dine elever hvad en ingeniør er? Og findes der overhovedet én enkelt definition? På mit besøg vil jeg med udgangspunkt i min egen historie fortælle eleverne, at en ingeniør kan se ud som du og jeg. Derudover vil jeg gerne tage eleverne med ind i, hvordan jeg traf mit valg om uddannelse, og hvordan mit arbejdsliv har set ud siden.
Fag
Informatik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Faglige emner
Global Dannelse
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Nordjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
For at illustrere de mange forskellige typer af arbejdsopgaver en ingeniør kan sidde med, vil jeg præsentere eleverne for et mini-strategispil (alt efter hvor langt et besøg i ønsker). Eleverne ser under spillet, hvor mange forskellige slags ingeniører der findes, og opgaven tydeliggør, at man kan tænke og arbejde problemløsende på mange forskellige måder som ingeniør – der er hverken rigtigt eller forkert.
Besøgets overordnede formål er altså at give eleverne et indblik i min hverdag – med rejser, kantiner, kollegaer, oplevelser og arbejdsopgaver. Derudover får eleverne forhåbentlig en ide om at STEM-fagene og en ingeniørfaglig uddannelse åbner op for en verden af udfordringer der skal løses – og kan løses med kreativitet, interesse og nysgerrighed.
Aktivitet
Generelt lægger mit oplæg op til en masse dialog og samarbejde, hvor eleverne får tid til at fordybe sig og stille spørgsmål. Jeg forstiller mig, at besøget kan strække alt fra to timer til en hel dag. – hvor de kommer ud i små grupper og skal arbejde sammen på tværs af hinanden.
Mit mini-strategispil vil tage udgangspunkt i min hverdag og noget virkelighedsnært – Derfor skal eleverne være med til at løse problemet med f.eks. det gigantiske containerskib der i 2021 satte sig på tværs i Suezkanalen. Forhåbentlig kan arbejdet med casen ligge op til gode diskussioner om globalisering, logistik, infrastruktur – og meget mere! Mini-strategispillet er bare et eksempel og er der noget som kan tilpasses, alt efter hvad for et besøg i ønsker så eleverne får mest ud af min tid hos jer.
Kernestof
- Strategi og sammenspil
- Arbejdsprocesser
- Problemløsning
- Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden