For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvor klog er kunstig intelligens, og hvad kan vi bruge det til?
Kunstig intelligens kommer til at fylde mere og mere – både for den enkelte, for virksomheder og i samfundet. Men hvordan virker det egentlig, og hvad er udfordringerne? Hvor skal vi passe på?
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Innovation
IT og internet
Mennesket
Produktion og maskiner
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Jeg vil give eleverne indblik i medicinproduktionen i Danmark og give dem en forståelse af, hvordan man via kunstig intelligens kan gøre produktionen mere effektiv. Vi skal tale om, hvordan man vælger de rigtige værktøjer til at digitalisere, når man fx skal udvide sin produktion, så nutidens medarbejdere kan få fremtidens fabriksrobotter til at arbejde sammen om at skabe de smarteste arbejdspladser.
Hvad skal der til, før man kan slippe robotterne løs på fabriksgulvet? Hvad er potentialet og risikoen? Mit besøg handler om, hvordan kunstig intelligens skaber helt nye muligheder, men at det forudsætter, at vi konstant forholder os kritisk. Vi skal vælge de løsninger, der kan gøre en forskel her og nu, men også på længere sigt. Hvordan vælger man fx, om man har brug for en chatbot, en søgemaskine eller noget helt andet til at løse ens udfordringer?
Aktivitet
For at give eleverne en forståelse af kunstig intelligens, vil jeg gennemføre en øvelse, hvor eleverne selv skal arbejde med at udarbejde en model og udvikle den.
Eleverne skal forestille sig, at de arbejder med at producere medicin. For at få lov at komme ind på fabrikken skal de være klædt på en bestemt måde. Eleverne skal nu træne en simpel AI model i, hvordan de kan åbne en virtuel dør til en fabrik.
Meningen er, at eleverne gennem et mindre træningssæt (bestående af en masse fotos af dem selv, hvor de både er klædt forkert og rigtigt) kan træne en model uden ret mange forudsætninger. Samtidig kan man ret hurtigt se, at modellen tillærer sig en vis bias, hvis man ikke er grundig nok.
På den baggrund diskuterer vi, hvordan man udvikler modeller for kunstig intelligens, men også hvordan man bør forholde sig kritisk.
Jeg tilpasser mit besøg elevernes niveau, så den model, der arbejdes med, tilpasses behovet for udfordringer under besøget. Desuden kan der tilføjes flere øvelser, hvis der er behov for dette.
Emner
- Teknologiforståelse
- Anvendt matematik
- Statistik
- Medicin
- Produktionsmetoder
Kernestof
- Repræsentation af data
- IT-systemer
- Digitale værktøjer
- Etik
- Modeller
- Teknologi
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden