For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Rejsen bag det rene vand
Når du tænder vandhanen, løber vandet ud i kloakken. Men hvor løbet vandet egentlig hen? Og hvordan bliver det renset? I mit besøg vil jeg fortælle om systemet bag et renseanlæg, og hvordan man udvikler nye vandressourcecentre.
Fag
Biologi
Fysik/kemi
Geografi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Celler, mikrobiologi & bioteknologi
Global Dannelse
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Nordjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
Når du tænder vandhanen, løber vandet ud i kloakken. Men hvor løbet vandet egentlig hen? Og hvordan bliver det renset? I mit besøg vil jeg fortælle om systemet bag et renseanlæg, og hvordan man udvikler nye vandressourcecentre.
Jeg vil tage eleverne med på en rejse bag det rene vand. Renseanlæg og kloakker redder nemlig flere liv end læger og sundhedssystemet – men det er nok ikke det der bliver tænkt på, når vandhanen bliver tændt. Eleverne vil derfor få en indsigt i den generelle proces for hvordan vand bliver ført til og renset på et renseanlæg.
I forlængelse af dette vil jeg også komme ind på hvilke konsekvenser der kan være ved udledning af spildevand som ikke renses, samt konsekvenser af stoffer som den nuværende spildevandsrensning ikke fjerner. Konsekvenser er bl.a. eutrofiering, hormonpåvirkninger, forgiftning etc. Jeg vil også fortæller om hvordan vi fremadrettet kan sikre afledningen af rent vand som er renset for fx lægemidler og andre miljøfremmede stoffer bl.a. PFAS.
Indholdet og niveauet tilpasses efter om besøget er på et gymnasie eller i grundskolen.
Generelt vil eleverne få et indblik i de parametre, man skal tage højde for, når man udvikler på et renseanlæg såsom:
- Vandets kredsløb – særligt i forhold til afledning på overflader i jorden, og påvirkning af renseanlæg og natur f.eks. overløb.
- Bæredygtighed – i form af energiproduktion af el og varme, samt genindvinding af ressourcer, som fx. fosfor, kvælstof, biogas etc. Samt erstatning af fossilebrændstoffer og reduktion af klimagasser, som lattergas.
- Arbejdsmiljø – renseanlæg skal designes så medarbejdere ikke bliver syge eller får ondt i ryggen.
- Biodiversitet – f.eks. indretning af regnvandsbassiner.
- Lugten – der kan være til gene for naboer.
Hvis der er tid, kan jeg også komme ind på hvordan jeg arbejder med tværlighed og forskellige fagligheder i dagligdagen. Mit arbejde centrerer sig nemlig om biologisk, kemisk og fysisk rensning, samt implementering af forskellige nye teknologier på renseanlæggene. Det kræver tæt samarbejde med forskellige fagligheder, såsom: Maskinmestre, biologier, kemikere, fysikere, miljøteknikere, håndværkere.
Aktiviteter
Jeg vil inddrage eleverne gennem samtaler og diskussioner undervejs i oplægget, der centrerer sig om følgende emner:
- Hvilke verdensmål kan eleverne sætte på et renseanlæg ved start.
- Hvilke verdensmål kommer på renseanlægget i løbet af oplægget.
- Fokus på PFAS – forskellige materialer, hvilke tror eleverne, at der er PFAS i.
Derudover vil jeg gøre brug af en badevands-app til at forklare sammenhængen mellem kloaksystem og renseanlæg samt aflastning til naturen.
Emner:
- Bæredygtighed og renseanlæg.
- Grønteknologi
- Matematiske modeller
- Vandmiljø
- Energiproduktion
- Verdensmål
- Klimagasser
- Carbon Capture
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden