Christian Tihic Rasmussen 2024

Christian Tihic Rasmussen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Er det normalt at lave fejl?

Ingen går på arbejde (eller i skole) for at lave fejl. Alligevel kommer vi alle sammen til at lave fejl en gang i mellem. Hvorfor gør vi det? Der er en lang række faktorer, som påvirker vores beslutninger og adfærd. Helt centralt er vores hjerne, som gang på gang lader sig snyde, fordi den på mange måder tror, at vi stadig render rundt i stenalderen.


Fag

Biologi

Kommunikation / it

Natur/Teknologi

Produktudvikling

Samfundsfag

Teknikfag

Faglige emner

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Krop & sundhed

Mennesket

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Virtuelt besøg

Kompetencer

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Det er ofte svært at tale om fejl, men hvis vi forstår mere om, hvad der hele tiden driller os - og at langt det meste faktisk slet ikke er vores egen skyld, så bliver det både nemmere at undersøge, hjælpe og forebygge fejl. Centralt er tryghed, relationer og fællesskaber, og viden om, hvordan vi påvirker hinanden gennem vores adfærd. Det viser sig, at de grundlæggende mekanismer er fuldstændig de samme på en moderne arbejdsplads og i en skoleklasse.

I dette besøg tager vi udgangspunkt i et konkret opgør med en fejlkultur, som er en klassisk udfordring i en branche som medicinalindustrien. Vi skal snakke om, hvordan særlige omstændigheder påvirker vores evne til at udføre en opgave, og hvilke mentale faldgruber vi ubevidst falder i, når vi skal undersøge, hvorfor ting ikke gik som forventet. 

Aktivitet

Undervejs inddrages eleverne gennem dialog og små opgaver/udfordringer, som opfordrer til refleksion og illustrerer, hvordan vores hjerne fungerer. Jeg prøver så vidt mulig at tilpasse mig klassens ønsker. Hvis tiden tillader det medbringer jeg en praktisk øvelse i spørgeteknik udført under virkelighedstro forhold, der udfordrer vores dømmekraft. Øvelsen involverer bygning med legoklodser. Hvis klassen har et særligt fokus på design og/eller innovation, kan vi også tilpasse forløbet, så eleverne arbejder med en simpel model til at lave adfærdsdesign. Det aftaler vi nærmere før besøget.

Kernestof

  • Menneskelig adfærd og psykologi
  • Udvikling og læring
  • Kommunikation
  • Mental sundhed og trivsel
  • Sociale relationer
  • Adfærdsdesign
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter