For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Grøn skibsfart – er det overhovedet muligt?
Har du nogensinde tænkt over, hvordan de ting, du køber på nettet, ofte er blevet transporteret fra den anden side af jorden? Det er en lang proces, som kræver store skibe, enorm energi og smart logistik. Men hvordan gør vi disse processer så bæredygtige som muligt? Optimeringen og nye typer af brændstof er nøglen til grøn omstilling.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Klima & energi
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Når verdens største containerskibe lægger til kajs, kan det kræve helt op til 9.000 lastbiler at flytte deres last. IPhones, sneakers, tøj – meget af det, du køber på nettet, er blevet transporteret 1000-vis af kilometer med containerskibe, der alle udleder enorme mængder af CO2. Industrien arbejder imidlertid hårdt på at begrænse udledningen og selv de mindste forbedringer i skibsfarten kan have stor positiv indvirken på miljøet.
Jeg vil fortælle eleverne om, hvad man gør for at mindske forureningen fra containerindustrien. Vi skal tale om, hvordan man planlægger sejlruter mest bæredygtig, og om nye typer af grønne brændstoffer. Kræver det nye motorer eller kan de ombygges? – og hvad sker der med de dele af motorerne, der ikke længere kan bruges?
Som maskinmester i MAN Energy Solution arbejder jeg hver dag med teknologi, men også med at skabe effektive processer fx omkring de reservedele til motorer, som sendes rundt til kunder over hele verden. En stor del af mit arbejde kredser om innovation og om at udvikle nye og mere effektive løsninger, der kan nedbringe CO2 fra skibsindustrien.
Eleverne vil desuden få et indblik i, hvordan voldsomt vejr, uro på verdensmarkederne og geopolitiske konflikter påvirker skibsfarten. Nye sejlruter må planlægges, og det koster både tid, penge og kan desværre også ende med at øge udledningen af CO2.
Hvis der har interesse, fortæller jeg også om, hvordan det har været at være ordblind i uddannelsessystemet. Om at få at vide, at jeg ikke var klar til gymnasiet, om ikke at lade sig styre af andres meninger, men tro på sig selv og gennemføre både HTX og maskinmesteruddannelsen.
Aktivitet
I løbet af mit besøg vil eleverne selv skulle planlægge fiktive sejlruter og beregne afstande. Hvad sker der når en kanal pludselig ikke længere kan benyttes pga. akut opståede skader, eller der ikke kan lægges til i en planlagt havn pga. politisk uro? Hvad betyder det for rutens længde og brændstofforbruget? Og hvad hvis skibet pålægges bøder for forsinkelser, kan det så overhovedet betale sig? Aktiviteten tilpasses klassetrin.
Emner/Kernestof
- Bæredygtighed
- Anvendt matematik
- Energikilder
- Materialer
- Teknologi
- Projektstyring
- Problemanalyse/-løsning
- Produktudvikling
- Innovation
- Logistik
- Globalisering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden