For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Du er blevet hacket!
Cyberkriminalitet vokser med lynets hast, og identitetstyveri og cyberspionage er efterhånden blevet hverdagskost. På baggrund af mit arbejde som etisk hacker og sikkerhedskonsulent vil jeg demonstrere, hvordan de kriminelle narrer elever (og lærere), og hvordan man beskytter sig mod cyberkriminelle. Eleverne vil komme med ”backstage” og se, hvordan man arbejder med etisk hacking samt høre om, hvad der skal til for at arbejde med it-sikkerhed.
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Samfundsfag
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
IT og internet
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Det overordnede formål med besøget er at ruste eleverne til at færdes i den digitale verden. De vil forstå, hvordan man bruger matematik og statistik til at beskytte privatpersoner og virksomheder. Eleverne vil få indsigt i, hvad det vil sige at arbejde som etisk hacker, og hvilke udfordringer arbejdet indebærer, ligesom vi vil se på, hvordan ’modstanderne’ opererer. Christian vil bruge eksempler fra børnenes hverdag til at vise hvad de kan, og hvad de ikke skal gøre. Christian vil komme ind på etisk færden på nettet, og hvordan dette kan være med til at minimere risikoen for misbrug af cyberkriminelle. Christian vil komme med konkrete eksempler på, hvordan eleverne kan beskytte sig mod hacking – dette kan de tage med hjem til deres forældre.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kunne eksempelvis være:
- Jeg vil forklare, hvordan et password er opbygget. Aktiviteten vil vise, hvordan matematik bruges til at udregne passwords – og jeg vil vise eleverne, hvorfor de ikke skal bruge samme password flere steder.
- Jeg viser, hvorledes en cyber-kriminel kan overtage en mobiltelefon og tydeliggøre for eleverne, hvordan de kan beskytte sig.
- Jeg vil demonstrere sammenhængen mellem den fysiske og logiske (computer-) verden ved at vise, hvordan en fysisk lås kan omgås, og hvorfor vi skal have bedre låse.
- Demonstration af falsk mail og falske hjemmesider
- Tale om webetik omkring brugen af de apps, hvad vi dele, hvad vi har på vores telefon og hvad det bruges til at virksomhederne bag
Emner/Kernestof
It-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, databeskyttelse, netværk og arkitektur
- Digital dannelse
- Sandsynlighedsregning
Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Client-server arkitektur
Trelagsarkitektur
Karrierelæring
- Kildekritik
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden