For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Sundhed og sygdom - hvad må computeren beslutte?
Mange steder har AI overtaget lægens rolle – men er det godt? IT spiller en kæmpe rolle både i udvikling af ny medicin og i selve behandlingen af sygdom. Hvad er fordele? Hvad er ulemper?
Fag
Design / Arkitektur
Kommunikation / it
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknologi
Faglige emner
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Mange steder har IT overtaget eller suppleret lægens rolle – men er det godt? IT spiller en kæmpe rolle både i udvikling af ny medicin og i selve behandlingen af sygdom. Hvad er fordele? Hvad er ulemper?
Jeg arbejder hos Novo Nordisk, hvor vi tænker IT ind i både vores arbejdshverdag og i patienternes hverdag. Vi bruger IT til at sikre udvikling af produkter samt til at optimere og effektivisere produktionen. Vi arbejder med medicin til diabetes og svær overvægt, hvor IT kan være med til at gøre behandlingen bedre for patienterne, der kan få bedre rådgivning om deres sygdom og ift. deres behandling.
Brug af IT indebærer dog en lang række dilemmaer: Kan algoritmer vælge hvilken dosis af medicin en patient skal tage, og hvad er konsekvensen hvis algoritmen hackes eller regner forkert? Er det ok at lade patienten få vejledning af en computer eller skal dette ligge hos lægen? Dette kan vi have nogen gode diskussioner om.
Jeg vil også gerne dele med eleverne, at arbejde med IT er meget andet end at kode. Hos os er IT også antropologi, design, innovation og kreativitet. Vi opfinder bedre behandling for mange forskellige patienter og har derfor brug for mange forskellige mennesker til at få ideer og skabe løsninger.
Aktivitet
Jeg vil medbringe et eller flere IoT devices så som kontinuerlig blodsukkermåler, insulinpumpe, insulinpenne som er IT fobundne og/eller VR-briller. Mennesker med sukkersyge oplever nogle gange, at deres blodsukker bliver meget lavt. Det er en livstruende situation, og det kan være svært for pårørende at forstå hvordan det føles. Med VR-brillerne kan de pårørende - og eleverne – opleve, hvordan patienten har det under sådan et ”anfald”. Med de øvrige IoT devices, kan vi drøfte hvordan IT har gjort pennen bedre for patienterne, men også hvor mange data om patienten, der nu samles op. Eleverne vil blive inddraget via diskussioner og gruppearbejde omkring en række etiske dilemmaer, der er forbundet med at blande IT og sundhed:
- Hvad betyder sociale medier for folks opfattelse af deres sygdom – overvægt fx?
- Hvem har ansvaret for de algoritmer, der træffer beslutninger omkring behandling?
- Hvem ejer vores sundhedsdata? Må farmaceutiske virksomheder få adgang til dem, for at kunne udvikler bedre medicin? Og hvad med forsikringsselskaberne? Eller andre?
Kernestof
- Kommunikation og IT
- Teknologi
- Design og visuel kommunikation
- Etik, love og digital adfærd
- Digitale værktøjer
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden