Belinda Marianne Godsk

Belinda Marianne Godsk

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Er indeklima lige så vigtigt som klima?

Er dine elever ofte trætte og ukoncentrerede? Måske er der et dårligt indeklima i jeres klasse, som der er i mange klasseværelser i Danmark. Indeklima er en vigtig del af klimadebatten som helhed – for hvordan sikrer man god belysning, opvarmning og udluftning, uden at forbruge for meget energi?


Fag

Biologi

Fysik

Fysik/kemi

Kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Klima & energi

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Sjælland og Sydhavsøerne

Fyn og øer

Virtuelt besøg

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Vi ved alle, at klimaet er vigtigt, men mange glemmer at omtale indeklima som en del af klimadiskussionen. Det er et kendt problem at indeklimaet i de danske skoler generelt er rigtig dårligt. Men hvad gør et dårligt indeklima ved os, og hvad kan vi gøre for et forbedre det? Det skal vi tale om ved mit besøg.

Samtidig hænger indeklima og energiforbrug i vores bygninger uløseligt sammen. Energiforbrug i bygninger udgør næsten 40 % af det samlede energiforbrug i Danmark. Energien går primært til opvarmning, ventilation og belysning. Effektivisering af energiforbruget i bygninger spiller en afgørende rolle for, at vi kan nå det politiske mål om at være uafhængige af fossile brændsler i 2050.

Så kan vi forbedre vores indeklima uden at bruge mere energi? Og hvad er egentligt vigtigst – klima eller indeklima?

Eleverne vil få indsigt i lys, lyd, temperatur, fugt, kondens, skimmelsvamp og kuldioxid. Eleverne får selv lov til at måle via forsøg og får indsigt i hvordan de forskellige parametrene påvirker os.

Eleverne vil også blive introduceret til de tekniske installationer vi anvender for at kunne regulere indeklimaet.

Til slut vil jeg vil fortælle om mit liv som ingeniør. Hvor alsidigt og givende mit arbejde er. Jeg vil fortælle om hvorfor og hvordan jeg blev ingeniør. Jeg vil fortælle om hvor godt jeg har klaret mig trods min skæve opvækst, mit stille væsen og min ordblindhed.

Aktivitet

Eleverne skal måle lys-niveau i LUX via en app på deres mobiltelefoner forskellige steder i klassen.

Eleverne skal måle lyd-niveau i dB(A) ia en app på deres mobiltelefoner forskellige steder på skolen.

Eleverne skal måle temperaturer i oC med infrarødt termometer forskellige steder på skolen.

Eleverne skal lave et forsøg med fugt i deres udånding.

Vi har logget temperatur og CO₂ i klassen under hele forløbet og nu skal vi se på data for temperatur og CO2, er indeklimaet godt?

Gruppearbejde – Lyd: Hvad kan vi selv gøre for at få mindre støj i klassen.

Gruppearbejde – Termisk og atmosfærisk indeklima: Hvad kan vi selv gøre for at få et bedre termisk og atmosfærisk indeklima i klassen.

Emner

  • Indeklima atmosfærisk og termisk, lys og lyd.
  • Fugt i luft, kondens og skimmelsvamp.
  • Ventilation, Varme, Køling.
  • Forsøg, måling, aflæsning og analyse af grafer.

Kernestof

  • Biokemiske processer og fysiologi

  • Energi, energiforhold, effekt og nyttevirkning
  • Termiskligevægt og kalorimetri
  • Karrierelæring
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter