For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Shh, kan du høre toget? – tag med på en rejse med lyd, strøm og bæredygtighed
Har du tænkt over, hvordan store maskiner som tog kan køre bæredygtigt – og endda suse afsted næsten lydløst? Og har du tænkt over, hvad ledningerne over togene egentlig gør? Svarene findes i el-tog. Hop med ombord og oplev tog på en helt ny måde. Se, hvordan små idéer kan få store tog til at bevæge sig på en smartere og grønnere måde.
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Klima & energi
Produktion og maskiner
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Midtjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Tænk på et gammelt damptog, du har hørt i en film. Den høje fløjten og rytmiske dunk-dunk-lyd, næsten som en elefant, der sætter i løb! Sort røg stiger op fra skorstenene, som bevis på den forurening, toget medfører. I dag er togene helt anderledes, og det er heldigt, for mange tog kører midt gennem byer og tæt forbi huse. Så hvordan sørger vi egentlig for, at togene larmer så lidt som muligt og samtidig forurener mindre?
Sammen skal vi se nærmere på, hvordan jeg som ingeniør arbejder med at gøre tog mere bæredygtige ved at skifte dieseltogene ud med el-tog. Det kræver, at jeg er med til at planlægge og designe de køreledninger, der giver strøm til toget. Over toget hænger en ledning, som forbindes til toget via en strømaftager, en slags arm, der trækker strømmen ned, så toget kan suse afsted.
Når vi elektrificerer jernbanen, bliver togturen ikke bare mere miljøvenlig, men også roligere og mere behagelig for passagererne. Under mit besøg skal eleverne blive klogere på, hvordan tog faktisk kører, og hvordan ingeniører arbejder kreativt med at finde løsninger. De vil opdage, at man ofte må tænke ud af boksen og nogle gange gå på kompromis for at få hele systemet til at fungere bedst muligt.
Aktivitet
Eleverne skal ikke bare høre om ingeniørarbejde, de skal prøve det selv!
I små grupper får de sjove udfordringer, hvor de skal tænke kreativt og samarbejde. Hvordan får man f.eks. et æg fra bordet til gulvet uden at røre det, og uden at det går i stykker? Eller kan de bygge det højeste tårn i klassen?
Derudover arbejder jeg på en øvelse, hvor eleverne skal konstruere et snor-system, der fungerer som en køretråd, den skal være helt i balance, hverken for slap eller for stram.
Emner
- Statik og dynamik
- Problembehandling
- Bæredygtighed
- Innovation
- Teknologi og ressourcer
- Transport og infrastruktur
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden