Anne Kirstine R

Anne Kirstine Rytkønen Rosenhart

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Er din skole miljøvenlig?

Bæredygtighed er et emne i mange debatter i dag. Dette omfatter både den miljømæssige og den sociale bæredygtighed. I mit oplæg vil vi udforske spørgsmål som: Hvad er din skoles eller dit hjems CO2-aftryk? Hvad definerer et godt indeklima? Og hvorfor er et sundt indeklima vigtigt for læringen?


Fag

Biologi

Bioteknologi

Design / Arkitektur

Fysik/kemi

Geovidenskab

Matematik

Natur/Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Bæredygtighed

Digital Dannelse

Innovation

Jordklodens forandringer

Karrierelæring

Klima & energi

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Sjælland og Sydhavsøerne

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Under mit besøg vil eleverne opnå ny viden inden for bæredygtighed med afsæt i byggesektoren. Jeg vil forklare, hvilken betydning forskellige materialer og konstruktioner samt bygningens energiforbrug, har på CO2-aftrykket. Hertil kan besøget også vinkles til at omhandle social bæredygtighed med henblik på indeklimaet og dets betydning for elevernes indlæring. Vi vil tage udgangspunkt i elevernes egne hjem, hvor vi kan snakke om hvilke ting de og deres forældre gør derhjemme, som kan have betydning for vores klima.

Vi vil også se på, hvordan nye bygninger udvikles for at minimere CO2-aftrykket, optimere energiforbruget og skabe det sundeste indeklima. Til dette vil vi blandt andet bruge det visuelle værktøj LCA-byg, som jeg også anvender i mit daglige arbejde. LCA står for Life Cycle Assessment, og det hjælper os med at vurdere bygningers påvirkning af miljøet gennem hele deres levetid. De ældre elever vil have mulighed for at arbejde med dette værktøj og se, hvordan matematik spiller en væsentlig rolle i udviklingen af bæredygtige bygninger.

Aktivitet

Under mit besøg vil jeg inddrage eleverne til dialog så vidt som muligt. Jeg vil medbringe en "fake-eller-fakta" quiz, hvor formatet afhænger af aldersgruppe.

For de yngre elever kan vi lave øvelser om bygningskonstruktion ved brug af LEGO-klodser. Vi vil tale om, hvad et CO2-aftryk er, og hvordan forskellige materialer og konstruktion kan ændre aftrykket og energiforbruget.

De ældre elever vil blive udfordret med mere avanceret matematik, og foretage omregning af f.eks. byggevarers mængdeenheder. Her vil LCA-værktøjet give os mulighed for at se, hvordan CO2-aftrykket ændrer sig gennem forskellige scenarier.

Vi kan også undersøge skolens indeklima. Er der nogle rum, der har bedre indeklima end andre, og hvorfor? Eleverne vil i grupper diskutere, hvordan indeklimaet kan forberedes, og om de selv kan mærke forskellen mellem et godt og dårligt indeklima.

Emner/Kernestof

  • Klima
  • Bæredygtigt byggeri
  • CO2-aftryk
  • Livscyklusvurdering (LCA)
  • Anvendt matematik
  • Energi
  • Termisk og atmosfærisk indeklima
  • Teknologi
  • Arkitektur
  • Projektering
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter