For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan laver man en vindmøllevinge?
Vindenergi er udråbt til en af de vigtigste energikilder på vejen mod et bæredygtigt samfund, og erstatter allerede i dag i større og større grad fossil energi, i vores stikkontakter. Men hvordan laver man egentlig en vindmøllevinge?
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Klima & energi
Produktion og maskiner
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Nordjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Vindenergi kommer ikke af sig selv. Ved mit besøg vil jeg give eleverne et indblik i, hvordan de kæmpemæssige vindmøllevinger bliver til. Vi skal snakke om materialevalg, undersøge hvordan det samme materiale både kan være stærkt og svagt, og lave materialetests i en simpel udgave. Afslutningsvis taler vi om, hvordan man i praksis benytter resultaterne fra materialetests og forsøg til at designe de endelige vindmøllevinger.
Besøget vil give eleverne en forståelse for, at der er mange praktiske forhold, man skal forholde sig til, når man udvælger materialer til vindmøllevinger, som skal kunne holde til 25 års produktion af energi. Eksempelvis skal man være opmærksom på, at temperaturudsving og luftfugtighed kan slide på materialerne.
Besøget vil desuden blive krydret med historier fra min egen karriere. Jeg er uddannet maskiningeniør og har efterfølgende taget en erhvervsforskeruddannelse med speciale i fiberforstærkende polymermaterialer. Til daglig arbejder jeg med at forstå de materialer, vi anvender til at lave vindmøllevinger, ved at sætte testprogrammer op og analysere de resultater, vi får ud af testene.
Aktivitet
Ved besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Fokus vil særligt være på forsøg og materialetests. Aktiviteterne kan eksempelvis være:
- Jeg vil medbringe forskellige prøver af materialer, der anvendes i vindmølleproduktion, og lade eleverne se og mærke, hvordan de enkelte komponenterne opfører sig.
- Når de har mærket, hvordan materialet opfører sig, vil jeg vise eleverne en række færdigproducerede testemner, og lade eleverne udføre forskellige forsøg, hvor de skal undersøge, hvordan materialerne opfører sig. Et af testemnerne vil opføre sig anderledes end forventet. Mon eleverne kan gætte hvilket?
- Eleverne fremlægger resultaterne af deres forsøg, og vi snakker om, hvad de har målt, og hvorfor de har målt det, de har. Afslutningsvis snakker vi om, hvad resultaterne kan bruges til i praksis.
Emner
- Vedvarende energi og bæredygtighed
- Vindmølleproduktion
- Materialetest
- Designproces og ideafprøvning
- Klimaproblematikker
- Vejr
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden