Ane Andersen

Ane Andersen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Byg smart fra start: Miljø og indeklima

Der bruges mange af jordens ressourcer i forbindelse med byggeri – men sådan behøver det ikke at være i fremtiden. Hvis man er miljøbevidst og tænker sig om, kan man bygge bæredygtigt ved at vælge materialer med omhu og genbruge så meget som muligt. På samme måde kan man sagtens bygge eller renovere på en måde, der giver et godt og sundt indeklima uden energispild, hvis man prioriterer det tidligt i processen.


Fag

Biologi

Design / Arkitektur

Fysik

Fysik/kemi

Geografi

Matematik

Natur/Teknologi

Teknikfag

Faglige emner

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Geografi

Sjælland og Sydhavsøerne

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Selvom indeklima ikke altid er synlig og håndgribeligt, er det noget, der påvirker os alle i hverdagen – for eksempel ved man, at dårlig luftkvalitet kan resultere i en forværret indlæring. I mit job som ingeniør er jeg med til at skabe de bygninger, vi skal arbejde og leve i. I den proces sigter jeg altid efter at overholde FN’s bæredygtighedsmål. På mit besøg vil jeg bl.a. komme ind på hvordan man kan sænke CO2-udledningen i byggebranchen, og hvilke faktorer der påvirker indeklimaet i en bygning.

På mit besøg får eleverne indsigt i, hvordan man påvirker indeklimaet i forskellige bygninger. Vi skal tale om de konkrete tilfælde, hvor restaurering og renovation skal ske under bevarelse af fredede bygninger, som fx nationalbanken, hvor kravet til indeklima og arbejdsmiljø skal kunne rummes af gamle vægge.

Jeg kan også komme ind på studievalg, studietid og mine egne første år på arbejdsmarkedet.

Aktivitet

I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kan eksempelvis være følgende:

I grundskolen taler vi om hvad eleverne selv kan gøre, for at få et bedre indeklima og spare energi: Skrue ned for varmen, når de lufter ud og forlader lokalerne i pauser. Vi kan også aflæse målere eller undersøge om skolen har mekanisk ventilation.

I gymnasiet har jeg en design/regneopgave med, hvor eleverne arbejder med ventilation. Der vil også være spørgsmål, som eleverne drøfter i mindre grupper, fx ”Hvad sparer mest energi? Nye vinder, isolering eller noget andet?”

Emner

  • Indeklima
  • Bæredygtighed
  • Energi
  • Undersøgelser og målinger
  • Luftkvalitet

Kernestof

  • Materialer
  • Restaurering og renovering af fredede bygninger
  • Design
  • Matematisk design
  • Studievalg og studietid
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter