For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Byg smart fra start: Miljø og indeklima
Der bruges mange af jordens ressourcer i forbindelse med byggeri – men sådan behøver det ikke at være i fremtiden. Hvis man er miljøbevidst og tænker sig om, kan man bygge bæredygtigt ved at vælge materialer med omhu og genbruge så meget som muligt. På samme måde kan man sagtens bygge eller renovere på en måde, der giver et godt og sundt indeklima uden energispild, hvis man prioriterer det tidligt i processen.
Fag
Biologi
Design / Arkitektur
Fysik
Fysik/kemi
Geografi
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Faglige emner
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Selvom indeklima ikke altid er synlig og håndgribeligt, er det noget, der påvirker os alle i hverdagen – for eksempel ved man, at dårlig luftkvalitet kan resultere i en forværret indlæring. I mit job som ingeniør er jeg med til at skabe de bygninger, vi skal arbejde og leve i. I den proces sigter jeg altid efter at overholde FN’s bæredygtighedsmål. På mit besøg vil jeg bl.a. komme ind på hvordan man kan sænke CO2-udledningen i byggebranchen, og hvilke faktorer der påvirker indeklimaet i en bygning.
På mit besøg får eleverne indsigt i, hvordan man påvirker indeklimaet i forskellige bygninger. Vi skal tale om de konkrete tilfælde, hvor restaurering og renovation skal ske under bevarelse af fredede bygninger, som fx nationalbanken, hvor kravet til indeklima og arbejdsmiljø skal kunne rummes af gamle vægge.
Jeg kan også komme ind på studievalg, studietid og mine egne første år på arbejdsmarkedet.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kan eksempelvis være følgende:
I grundskolen taler vi om hvad eleverne selv kan gøre, for at få et bedre indeklima og spare energi: Skrue ned for varmen, når de lufter ud og forlader lokalerne i pauser. Vi kan også aflæse målere eller undersøge om skolen har mekanisk ventilation.
I gymnasiet har jeg en design/regneopgave med, hvor eleverne arbejder med ventilation. Der vil også være spørgsmål, som eleverne drøfter i mindre grupper, fx ”Hvad sparer mest energi? Nye vinder, isolering eller noget andet?”
Emner
- Indeklima
- Bæredygtighed
- Energi
- Undersøgelser og målinger
- Luftkvalitet
Kernestof
- Materialer
- Restaurering og renovering af fredede bygninger
- Design
- Matematisk design
- Studievalg og studietid
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden