Andreas Rosenberg

Andreas Rosenberg

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Kan en radar finde nålen i en høstak

På mit besøg vil vi tage en snak om, hvad en radar er, hvordan den fungerer, og hvad den egentlig kan se. Der er nemlig brug for at kunne holde øje med droner og deres adfærd, og det måske bedste værktøj til det, er en radar.


Fag

Fysik

Fysik/kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Teknikfag

Faglige emner

Computer, robotter & kunstig intelligens

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

7. - 10. klasse

4. - 6. klasse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Droner er blevet populære både til privaten og i erhvervslivet - og med god grund. De er en del af fremtiden! Men på trods af, at flyvning af droner er underlagt strenge regler, bliver disse ikke altid overholdt, og det kan skabe problemer – f.eks. ved at forsinke flytrafikken og aflyse ferieplanerne.

På mit besøg vil vi tage en snak om, hvad en radar er, hvordan den fungerer, og hvad den egentlig kan se. Der er nemlig brug for at kunne holde øje med dronerne og deres adfærd, og det måske bedste værktøj til det, er en radar.

Desuden vil eleverne få indblik i, hvordan vi kan bruge fysiske fænomener som frekvens, lysets hastighed, Dopplereffekten og elektromagnetisme til at finde og adskille alt fra droner og fugle til en nål i en høstak.

I løbet af besøget skal vi prøve at forstå, hvordan en radar grundlæggende fungerer, og hvordan en pulsradar adskiller sig fra en dopplerradar. Teori kan være nok så fint, men vi skal naturligvis også prøve vores nye viden af på en lille radar, og se om teorien holder stik. Hvis der bliver tid til det, vil vi også have en snak om, hvad det vil sige at være ingeniør, og hvordan ingeniørfaget strækker sig til så meget mere end radarer.

Aktivitet

Under besøget skal eleverne brainstorme på, hvor de mener, at forskellige typer radarer kan bruges, og hvor de allerede bliver brugt. Desuden vil eleverne også blive stillet et par mindre regneopgaver, tilpasset klassetrinnet, fra subtraktion af frekvenser til relative hastigheder.

Eleverne får lov til at arbejde ”hands-on” med en doppelradar, og komme med forslag til hvad og hvordan vi kan måle udslag på en radar. Efterfølgende skal de teste radaren ved at kaste med sølvpapirskugler, bordtennisbolde, løbe mm. Ældre elever vil selv skulle beregne hastigheden af det de måler ud fra dopplerfrekvensen. Vi slutter af med en diskussion, om radaren rent faktisk kan finde nålen i en høstak.

Emner

  • Natur/teknologi
  • Fysik/kemi
  • Radarteknologi
  • Anvendt fysik og matematik
  • Praktiske forsøg
  • Ingeniørfaget
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter