For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan forbereder vi os til en teknologisk fremtid?
I en verden hvor den teknologiske udvikling og kunstige intelligens former vores hverdag som aldrig før, vil jeg give eleverne en rig forståelse af disse betydningsfulde forandringer. Teknologien ændrer vores måde at leve på og udfordrer vores samfund i en grad, der betyder, at de kommende generationer skal besidde nye kompetencer – men hvilke?
Fag
Fysik/kemi
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Innovation
IT og internet
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Undersøgelse
Kommunikation
Perspektivering
Mit besøg
Evnen til at programmere og omsætte data til gode regnemodeller bliver vigtige, men lige så vigtigt bliver det at kunne forholde sig kritisk til udviklingen.
Hovedformålet med mit besøg er at klæde eleverne på til at navigere i den teknologidrevne fremtid, samt præsentere de nødvendige kompetencer det kræver, at kunne tilpasse sig den hastige udvikling. De vil lære, hvordan de industrielle revolutioner har påvirket den teknologiske udvikling og forstå, hvordan kunstig intelligens har fundet vej ind i vores hverdag. Gennem eksempler fra elevernes egen hverdag, vil de opdage, hvordan komplekse teknologiske koncepter kan oversættes til noget, de kan forholde sig til.
Aktivitet
Aktiv deltagelse er nøglen til at forstå og mestre teknologi. Under besøget vil jeg derfor inddrage forskellige elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kunne eksempelvis være:
- Eleverne vil blive stillet opgaver og vist eksempler på, hvordan man bruger kunstig intelligens samt hvordan det påvirker deres hverdag.
- Eleverne vil blive delt i grupper, hvor de skal udtænke idéer om hvad de kan bruge kunstig intelligens til i fremtiden, enten på personligt eller samfundsmæssigt plan. Ud fra disse idéer vil vi kigge på hvilke typer af data og modeller, den type intelligens kræver.
- Vi vil diskutere hvilke etiske dilemmaer der er forbundet med kunstig intelligens.
- Vi vil diskutere hvilke kompetencer eleverne tror bliver relevante i en usikker, men stensikker digital fremtid.
Emner
- Software
- Teknologisk udvikling
- Engineering
- Programmering
- Data
- Modellering
- IT & systemer
- Innovation
- Teknologi
- Kunstig intelligens / AI
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden