For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Er øget digitalisering lig med cyberkriminalitet?
Det danske samfund er gennemdigitaliseret, og den digitale målstreg flytter sig konstant fremad - det er dog ikke alle der kan følge med under det digitale samfunds vilkår. I takt med at regeringer, myndigheder, institutioner, virksomheder og borgere i stigende grad bliver mere og mere afhængige af IT-systemer og digitale løsninger, bliver vi også mere sårbare. Denne problemstilling diskuterer vi på mit besøg.
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Fyn og øer
Kompetencer
Modellering
Perspektivering
Kommunikation
Undersøgelse
Mit besøg
Danmark bliver dagligt udsat for cyberangreb. På mit besøg skal vi tale om, hvilke strategier særligt virksomheder og myndigheder kan benytte sig af, for at beskytte sig mod disse angreb. Vi snakker også om, hvordan vi ved at bygge et godt sikkerhedsnet og en robust digital infrastruktur kan drage fordel af øget digitalisering – i form af konkurrencemæssig fordel, vækst, og øget beskæftigelse. Vi berører desuden emner som forretningsudvikling og ledelse.
Hvis din klasse er interesseret i internationale relationer, kan vi slutte af med at tage en kort snak om udenlandsophold og udstationering i udlandet. Jeg har tilbragt en del af min studie- og arbejdstid i udlandet – med feltarbejde i Frankrig og et praktikophold i Tel Aviv, og så en udstationering til Bruxelles.
Aktivitet
Aktivitet eksempel 1: Byg din egen sikkerhedsstrategi og hjælp en virksomhed. Aktiviteten går ud på at elever inddeles i grupper. I disse grupper skal vi finde teknikeren, rådgiveren, medarbejderen mv. opgaven går ud på at udfylde en udleveret figur ved hjælp af en udleveret værktøjskasse. Formålet er, at give eleverne en forståelse for, at IT sikkerhed består af god ’’awareness’’, gode tekniske løsninger og godt samarbejde. Take away: Man kan arbejde med IT sikkerhed, uanset om man er god til IT, til mennesker eller til at være kreativ både visuelt, tekstuelt og fysisk.
Aktivitet eksempel 2: Kapløbet. I denne aktivitet inddeles elever i små grupper, typisk 3 per gruppe. Halvdelen af grupper bliver ’’hackere’’ den anden halvdel bliver ’’beskyttere’’. Hvert hold får udleveret en kasse med værktøjer som støtter deres formål. Aktiviteten udfolder sig som et spil ’’ top trumps’’ hvor hackeren vælger et værktøj, herefter har beskyttere 60 sekunder til at vælge et værktøj til at forhindre eller overvåge. Sådan fortsætter man i 15-30 minutter, Hackerne vinder ved at komme ind og få data med ud, beskytterne vinder ved at forhindre at hackerne får data med ud. Formålet er, at skabe en virkeligheds nær situation, samt give indblik i det stress og tidspres der følger. Take away: samarbejde, kommunikation og forberedelse er nøglen til sejr.
Aktivitet eksempel 3: Byg din egen ’’awareness kampagne’’. I denne aktivitet får eleverne udleveret en masse materiale som fortæller om god opførsel på internettet og god IT-sikkerheds opførsel. Opgaven går ud på, at eleverne skal være kreative og benytte digitale og fysiske midler til, at kunne dele budskabet. Eleverne må udvikle leje, lave tegninger, lave informations flyers og alt hvad de ønsker. Formålet er, at både sprede god IT sikkerheds viden, men også, at introducerer eleverne til den kommunikative og forståelsesmæssige udfordring det er at sprede sådan et budskab. Take away: kreative udfoldelser, bedre IT sikkerhedsforståelse, certifikat som ’’IT-sikkerheds ambassadør’’.
Kernestof
IT-systemer
Cyberkriminalitet
Sikkerhedsstrategier
Software as a service - SaaS
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden