For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvad kan en computer lære sig selv?
På mit besøg vil jeg fortælle om de mange forskellige muligheder som en ingeniøruddannelse kan føre til i arbejdslivet. Jeg krydrer, afhængigt af målgruppen, med små historier fra virkeligheden og demonstrationer, der fx. kan være en simpel køkkenbordsvisning af principperne i lyslederteknologi, eller en dialog med et stykke kognitivt legetøj.
Fag
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Fyn og øer
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
På mit besøg vil jeg fortælle om de mange forskellige muligheder som en ingeniøruddannelse kan føre til i arbejdslivet, med fokus på mine egne oplevelser. Igennem de seneste 30 år har jeg arbejdet med mange forskellige områder, telekommunikation, IT på sygehuse og i kommuner, og er nu hos IBM, hvor jeg bl.a. arbejder med kognitive teknologier.
Kognitive teknologier er, kort fortalt, når en computer selv, via en læreproces analyserer store datamængder og danner sin forståelse af, hvordan sammenhængene i data er, i stedet for at fx en programmør skriver et program med algoritmer. Vi taler om hvad man kan bruge dette til, og hvilken påvirkning kognitive teknologier kan få på samfundet.
Aktivitet
Jeg krydrer, afhængigt af målgruppen, med små historier fra virkeligheden og demonstrationer, der fx. kan være en simpel køkkenbordsvisning af principperne i lyslederteknologi, eller en dialog med et stykke kognitivt legetøj (https://cognitoys.com/).
Emner:
- Natur/teknologi
- Fysik/kemi
- Matematik
- Ingeniøruddannelsen
Kernestof:
- Kognitive teknologier
- Lyslederteknologi
- Data
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden