Rikke Wittendorf

Rikke Wittendorf

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Kan en fejlkonstruktion være til fare for billister?

Ved dine elever, hvem der sørger for, at et vejsving ikke bliver for skarpt? Og hvor mange af dem har tænkt over, at der er matematik og fysik bag vejarbejde og busplaner? På mit besøg kommer det til at handle om de opgaver, der til dagligt udføres af blandt andet ingeniører, for at udforme vejforløb og vejgeometri, så vi alle sammen kan komme sikkert fra A til B.


Fag

Fysik

Kemi

Kommunikation / it

Teknologi

Faglige emner

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Ved dine elever, hvem der sørger for, at et vejsving ikke bliver for skarpt? Og hvor mange af dem har tænkt over, at der er matematik og fysik bag vejarbejde og busplaner? På mit besøg kommer det til at handle om de opgaver, der til dagligt udføres af blandt andet ingeniører, for at udforme vejforløb og vejgeometri, så vi alle sammen kan komme sikkert fra A til B.

På besøget skal vi blandt andet tale om nudging. Eleverne bliver præsenteret for eksempler på vejudstyr, og vi dykker sammen ned i, hvordan det kan bruges til at fremme ønsket kørselsopførsel. Derudover taler vi om, hvordan man udformer vejforløb, så de er intuitive og modarbejder misforståelser mellem bilister. Her ser vi blandt andet på, hvordan man kan trafikafvikle i forbindelse med vejarbejde, for at forebygge ulykker. Vi tager også fat på, hvordan mekanik kommer i spil i vejplanlægning – blandt andet til at vælge de horisontale og vertikale kurver i et vejforløb, og beregne kraftpåvirkningen af et køretøj i en kurve.

Afhængigt af hvad der er relevant for den enkelte klasse, kan vi også komme ind på arbejdsmiljø i branchen, med udgangspunkt i hvordan hverdagen ser ud i en entreprenørvirksomhed. Vi kan også kigge på formidling af tekniske rapporter eller visuel præsentation af projektløsninger.

Aktivitet

På besøget går vi sammen ud, og vælger en vej i nærområdet, som eleverne kender godt. Vi diskuterer hvilke tanker, der ligger bag udformningen af vejen og hastighedsbestemmelsen i området. En del af besøget vil også bestå i en trafikafviklings-opgave, hvor eleverne skal på banen, og arbejde sammen om at planlægge vejarbejde.

Kernestof

  • Nudging

  • Visuel Kommunikation

  • Mekanik

  • Teknologi

Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter